אסטריסק – Asterisk:
מרכזיית VoIP בקוד פתוח. הופכת להיות המרכזיה המובילה בעולם. זוהי מרכזיה, שמותקנת על שרת (מחשב חזק), וכוללת בתוכה את כל מה שנדרש למרכזיה מתקדמת. Asterisk היא למעשה מערכת מרכזיה שלמה, הממומשת כולה בתוכנה, והיא תוכנה המבוססת כאמור על קוד פתוח. Asterisk רצה על מערכות הפעלה מסוג Linux, ומספקת את כל המאפיינים המוכרים של מרכזיות אירגוניות ועוד. שלא כמו המרכזיות הקלאסיות, Asterisk תומכת גם ביכולת Voice over IP, דבר ההופך אותה לכלי רב-גוני, המאפשר לארגון המשתמש בו לחסוך עלויות רבות בתחום תקשורת הטלפוניה. Asterisk בגרסתה הנוכחית מספקת שרותי תא-קולי (Voicemail) הכולל Directories, שיחות וועידה, מערכות קול אינטראקטיביות (IVR), מערכות לניהול תורי שיחות ועוד. התמיכה המובנת בטכנולוגיות Voice Over IP על גבי חיבורים מסוג: H.323, SIP, MGCP, Skinnyוכמובן IAX. Asterisk מסוגלת לעבוד בתצורת Voice over IP ללא צורך בחומרה מיוחדת. על ידי תוספת של חומרת טלפוניה מתאימה, ניתן לחבר את Asterisk לטלפונים אנאלוגיים (ממשקי FXS), קווים אנאלוגיים (ממשקי FXO) וקווים דיגיטליים. Asterisk נכתבה במקור על ידי מארק ספנסר מחברת Digium. כיום, Asterisk נכתבת על ידי אלפי מתכנתים בעולם, מתוכם לא מעט ישראלים, התורמים לקוד התוכנה ברמה יומיומית ומבצעים בדיקות מקיפות באופן שוטף ורצוף.
על פי מחקר שפורסם בתחילת 2011 ע"י חברת גרטנר, מעל מחצית הארגונים בעולם כבר אמצו פתרונות בקוד פתוח –OSS, כחלק מאסטרטגיית ה- IT. לדברי גרטנר, בחמש השנים שחלפו (עד 2011) קיימת עלייה בשימוש מעשי בפתרונות קוד פתוח בארגונים, מ- 10% מכלל הפתרונות בארגונים בשנת 2005 ועד ל- 30% בשנת 2012. פתרונות בקוד פתוח בתחום ה- Unified Communications מביאים תועלת תחרותית וכלכלית ממשית לעסקים וארגונים.
חסכון ממוצע של 1.5 שעות ביום לפחות מושג עבור כל עובד בארגון המשתמש בכלים של Unified Communications. המשמעות: עבור ארגון בן 100 עובדים, מדובר ברווח של כ- 40 אלף שעות עבודה בחודש, שווה ערך לתוספת של 18 עובדים לצוות. מערכת של UnifiedCommunications המבוססת על קוד פתוח – Asterisk חוסכת לארגון יותר מ- 60% מהוצאות ההשקעה בתקשורת וכ- 80% מה- TCO, לעומת פתרונותIP קנייניים.
קווי חיוג ו/או ISDN – טכנולוגיות דיגיטליות המאפשרות העברת נתונים באמצעות קווי חיוג, ומשמשות בעיקר לגיבוי קווי תקשורת. אלו הן טכנולוגיות מיושנות יחסית, שאינן מספקות את הדרישות לרוחבי פס לתקשורת בקצבים גבוהים. שירות צירי PRI הוא קישור דיגיטאלי בן 30 קווי טלפוניה מסוג ISDN לכל ציר.
SIP Trunk –
טכנולוגיה מחליפה ל- PRI \ISDN מבוססת פרוטוקולי האינטרנט ורשת האיתותים SIP. מדובר בחיבור חדש יחסית, שמאפשר הוצאה / הכנסה של שיחות לרשת ללא צורך במתאם ובממשק PRI (ממשק ISDN) במרכזיה (=חיסכון משמעותי בעלויות). החיבור אפשרי ללקוחות עם מרכזיית IP, שתומכת בטכנולוגיית SIP, ומאפשר העברת שיחות VoIP מקצה לקצה ללא המרות, תוך שיפור איכות הקול.
ה- SIP Trunk חוסך לא רק בעלות ההשקעה החד-פעמית ברכישת כרטיס PRI או במתאמים, אלא גם בעלות התחזוקה השוטפת, תוך ניצול אופטימאלי של רוחב הפס בין מפעיל התקשורת לחצר הלקוח. לדוגמא: בקו מסוג SIP Trunk ברוחב פס של 2 Mbps ניתן להעביר עד 60ערוצי קול (תוך שימוש במנגנוני דחיסת קול), לעומת 30 ערוצים בלבד בטכנולוגיית PRI. והעיקר: ניתן לחזות מה יהיה חשבון התקשורת והטלפון החודשי, כי שירותים כאלו מסופקים לרוב ב- Fixed \ Flat Price.
מעבר ל- SIP Trunk יכול לחסוך עד כ- 50% ואף יותר מהוצאות התקשורת של העסק. זאת, בשילוב של IP-LCR (Least Cost Routing), תוך יכולת להגברת השרידות של מערך התקשורת ע"י שלוב של מספר חיבורי SIP Trunk במקביל וחיבור גיבוי ל- PSTN. SIP Trunkמספק יתרונות משמעותיים לארגון המפעיל מערכת UC (תקשורת אחודה). שכן, אין צורך בהמרות של פרוטוקולים וסוגי תעבורה. פרוטוקול האיתותים SIP מטפל במקביל בכל סוגי התעבורה (לרבות וידיאו חוזי, אינטרנט ומסרים מידיים), מה שאינו אפשרי ב- PSTN.
Hosted PBX –
מדובר בשירות "מיקור חוץ" (Out-Sourcing) לטלפוניה ארגונית, לרבות שירותי הווידיאו, ושילובם במערכות תקשורת IPהאחרות כמו מסרים מידיים, דואר אלקטרוני, נוכחות (Presence), ועוד.
IP-Centrex –
שירות מרכזיה מסוג Hosted PBX, בגישת ה- Multi-Tenant (ארכיטקטורה בה יישום תוכנה אחד משרת לקוחות רבים). בשירות זה המרכזייה הפיזית בעסק הופכת למרכזייה וירטואלית אצל ספק השרות ובטכנולוגיות IP.
עננים (Clouds) –
שירותי ICT במתכונת של ענן פרטי או ענן ציבורי, שבהם ניתנים שירותים מגוונים, לרבות טלפוניה. Cloud computingהוא פיתוח המאפשר להשתמש בכוח עיבוד ומחשוב דרך רשת האינטרנט או ברשת פרטית, בה המשאבים והיישומים מוקצים "על פי דרישה" והעלויות הן אך ורק "על פי דרישה \ שימוש" (בדומה לשימוש ברשתות החשמל או המים).
בשירות IC-Centrex, משאבי המרכזייה מוקצים ללקוח כל הזמן, מחוות שרתי ספק השירות. זאת, בניגוד לשירותי ענן, בהם המשאבים מוקצים ללקוח רק על פי דרישה, ולכן התשלום בענן הוא לפי צריכה. בשתי הטכנולוגיות, מנקודת ראות הלקוח, הוא ניגש למרכזייה באותה תצורה: באמצעות דפדפן ברשת ה- Web.
בענן המחשוב, הנתונים והלוגיקה העסקית של מערכות המחשוב נמצאים בשרתים ובמרכזי מחשבים, והם מופעלים מיחידות קצה מרוחקות, ולמעשה, מכל מקום בארץ או בעולם. כתוצאה מכך, אין המשתמשים צריכים לרכוש ולנהל משאבי ומערכות מחשוב, ובמקום זאת הם שוכרים אותה כשירות מספקים, שמעמידים כוח מחשוב, שהגישה אליו תהיה מרחוק דרך האינטרנט, או ברשת פרטית.
על פי נתוני גרטנר (2011), רק 3% מהמנמ"רים מפעילים את מערכי ה-IT שלהם בענן או באמצעות SaaS (תוכנה כשירות). אולם, במהלך 4 השנים הקרובות (עד 2015) צפוי מספר זה לעלות ב-43%. להערכת גרטנר, טכנולוגיות מתקדמות ונוחות – כמו שירותי ענן, SaaS (תוכנה כשירות), ורשתות חברתיות – מאפשרות למנמ"רים להגדיר מחדש את מערך ה-IT, ולהעניק לו מיקוד חזק יותר בצמיחה ובהשפעה האסטרטגית בארגון.
DSL Digital Subscriber Line-
טכנולוגיה זו מאפשרת הגדלה ניכרת של מהירות העברת הנתונים למשתמשי הקצה ע"ג קווי נחושת.DSLAM זו המרכזייה של ה- DSL.
ADSL
DSL – Asymmetrical טכנולוגיה לא סימטרית דיגיטלית. טכנולוגיה זו מספקת רוחב פס גדול יותר מהספק לכיוון משתמש הקצה (Downstream) מאשר בכיוון משתמש הקצה לספק (Upstream). ניתן לרכוש שירותי ADSL מחברות "בזק" וסלקום. ניתן להתקדם לטכנולוגיות סימטריות כגון SHDSL או לטכנולוגיות חדישות יותר דוגמת ה- VDSL ולקבל רוחב פס גדול יותר.
Cable Modem –
טכנולוגיית תקשורת המאפשרת העברת נתונים דו כיווניים דרך כבלי הקואקס המשמש להעברת טלוויזיה. טכנולוגיה זו ניתן לרכוש מחברת הכבלים הוט, הטכנולוגיה לא סימטרית.
Firewall –
מערכת הגנה על רשתות, לרבות מערכות טלפוניה.
טכנולוגיות להעברת רוחבי פס גבוהים וסימטריים :
קווי "ספרנת"- רשת תקשורת ישנה, ומוגבלת למהירות העברת מידע של עד Mbps 2 ולקשר רק בין נקודה לנקודה.
קווי F.R (Frame Relay) – רשת תקשורת ישנה, שמוגבלת למהירות העברת מידע של עד 2Mbps . ניתן לקשר אתר מרכזי למספר אתרים. הטכנולוגיה הינה סטטיסטית ורוחב הפס הזמין משתנה. על מנת להבטיח רוחב פס יש לרכוש CIR (אבטחת קצב) שיבטיח את רוחב הפס, בנוסף לשירות זה.
ATM – Asynchronous Transfer Mode. טכנולוגיה לתשתית תמסורת לקצבים גבוהים עד 622 מס"ש. הטכנולוגיה משמשת להעברת נתונים, וידיאו ודיבור. כמו כן מאפשרת קישור קמפוסים ואתרים גדולים. הקישורים לאתרים מרוחקים מתבצע בטכנולוגיות F.R או ADSL.
VPN – Virtual Private Network, מאפשר הקמת רשת תקשורת פרטית על גבי רשת תקשורת ציבורית.
NGN – Next Generation Network: רשת הדור הבא בתקשורת מבוססת פרוטוקולי IP. מחליפה את רשתות ה- TDM הישנות. כל חברות התקשורת בארץ ובעולם עברו או מצויות במעבר ל- NGN.
תקשורת "אלחוטית " – טכנולוגיית תקשורת אלחוטית להעברת מידע ברוחבי פס גדולים. ניתן לקבל רוחב פס אפקטיבי של כ- 5Mbps . ניתן לרכוש טכנולוגיה מקדמת יותר עם רוחב פס אפקטיבי של עשרות מגה ביט לשנייה. קיימת גם טכנולוגיית שידור באמצעות לייזר בקצבים הדומים לקצבי ATM.
קווי תמסורת – תשתית תמסורת ברוחב פס של 2Mbps מנקודה לנקודה. התשתית מבוססת על קווי הנחושת של חברת "בזק". אטרקטיבית במיוחד במרחק של עד 3 ק"מ. עלות ההתקנה גבוהה ועלות התחזוקה קטנה מאוד.
תקשורת VPN מבוססת MPLS:
טכנולוגיית ה- MPLS מאפשרת הפרדה לוגית בין רשתות תקשורת של לקוחות שונים ברמת אבטחה בסיסית השווה לזו המוכרת בטכנולוגיית ה- F.R וה- ATM. ניתן לממש באמצעות טכנולוגיית MPLS רשתות מורכבות בפשטות יחסית, וניתן אף להצפין את המידע בטכנולוגיה מוכרת דוגמת: IP SEC VPN תוך שמירה על רמות שירות.
תקשורת VPN מבוססת MPLS היא שדרת רשת מרכזית חדשה, המבוססת על טכנולוגית MPLS בקצבים של GIGA Ethernet, שמאפשרת לספק רוחב פס ע"ג תשתית זו למספר לקוחות (VPN) ולשפר את איכות השרות (QoS) תוך שימוש בטכנולוגיה חדישה זו.
סיביים אופטיים – תשתיות מבוססת על סיבים אופטיים משני סוגים:
Multi Mode לשימוש בטווחים של עד 550 מטר. לשימוש בעיקר בתוך קמפוס.
Single Mode – לשימוש בטווחים ארוכים ללא הגבלה במרחק. כיום ניתן להעביר קצבים של עד 40 GIGA על זוג סיבים. משמש את חברות התקשורת וארגונים גדולים.
מושגים בסיסיים בטלפוניה:
מרכזיה: מערכת טלפוניה שמספקת לכל עובד מספר פנימי כך שהעובדים יכולים לדבר בינם לבין עצמם (בחינם) והם גם מחוברים אל קווים חיצוניים (בזק, הוט, סלולר, וכו'), כדי לאפשר התקשרות מחוץ למשרד.
מרכזיה מסורתית: ידועה גם כמרכזיית TDM. זו קופסא שבתוכה יש כרטיסים ייעודיים למטרה מסוימת. מדובר בכרטיס שלוחות עם מספרי שלוחות קבועים מראש, כרטיס לקווים חיצוניים עם מספר קווים קבוע מראש, כרטיס לנתב שיחות, ועוד.
Voice Over Internet Protocol :VoIP. שיחות טלפון על גבי רשת האינטרנט או רשתות פרטיות בפרוטוקולים המקובלים מעולם האינטרנט, לרבות שיחות פנימיות ושיחות חיצוניות.
מרכזיית VoIP: מרכזיה שמשתמשת ברשת המחשבים במשרד בפרוטוקולי האינטרנט. שיחות פנימיות עוברות ברשת הפנימית (או דרך האינטרנט אם יש שלוחות מרוחקות), ושיחות מחוץ למשרד יכולות לצאת ב-2 דרכים, על רשת האינטרנט או דרך כרטיס מיוחד, ואז השיחות לא עוברות על רשת האינטרנט אלא ברשת פרטית.
חי"פ \ FXO: חיוג ישיר פנימה או Foreign Exchange Office. קו חיצוני שנכנס למרכזיה. לדוגמא: קו של בזק או הוט. המדובר בקו אחד, שיחה אחת (יוצאת או נכנסת) ומספר אחד.
Foreign Exchange Station :FXS. שלוחה פנימית אנלוגית המחוברת לטלפון רגיל.
כרטיס אנלוגי: כרטיס ייעודי שאליו מתחברים קווי ה- FXO וה- FXS. סוגי הכרטיסים משתנים בין מרכזיה מסורתית למרכזיית VoIP. ישנם כרטיסים רק ל- FXO או רק ל- FXS וישנם גם כרטיסים משולבים.
מתאם אנלוגי: קופסא חיצונית למרכזיה, שאליה יכולים לחבר קווי FXO, FXS, או מתאם משולב. מספר הקווים במתאם יכולים להיות בין 1 ל- 24. המתאם האנלוגי מתחבר דרך רשת המחשבים הפנימית במשרד או דרך חיבור USB למרכזיית IP. מתאם אנלוגי משמש גם לאינטרקום (פתיחת דלת המשרד באמצעות הטלפון), לחיבור של טלפונים רגילים למרכזיית VoIP ולמכשירי פקס.
מתאם PRI: קופסא חיצונית למרכזיה שאליה מתחבר ציר ה PRI (אחד או יותר). המתאם מתחבר דרך רשת המחשבים הפנימית במשרד או דרך חיבור USB למרכזית IP. מספר קווי ה- PRI שניתן לחבר למתאם נעים בד"כ בין 1 ל- 4. השימוש המרכזי במתאמי PRI הוא כאשר יש 2 מרכזיות בגיבוי ורוצים שצירי ה- PRI יעברו אוטומטית למרכזיה השנייה.
SIP: הפרוטוקול הנפוץ ביותר לשיחות VoIP (שיחות בפרוטוקול האינטרנט), משמש כפרוטוקול האיתותים של ה- VoIP.
טלפון IP: טלפון שמתחבר דרך רשת המחשבים הפנימית במשרד למרכזית IP. על הטלפון עצמו מוגדרת שלוחה וניתן להעביר אותו לכל מקום בעולם והשלוחה הפנימית הולכת עמו.
Soft phone: שלוחה על המחשב. תוכנה שמותקנת על המחשב או הטלפון הסלולרי ומתחברת למרכזיית IP. ניתן לנסוע עם המחשב או הסלולרי לכל מקום בעולם והשלוחה הפנימית הולכת עם המשתמש, כל עוד יש חיבור אינטרנט.
Related posts:
- התקנה היא לא הטמעה: מה ההבדל המשמעותי בין השניים? אבטחת המידע היא תחום חשוב מאוד בעולם המודרני, כאשר ארגונים...